Het komt voor dat je naar het computerscherm staart, met je handen in het haar en een to-do lijst met een diversiteit aan taken. Als projectcoördinator van een sociale coöperatie word je regelmatig geconfronteerd met talloze uitdagingen.

Het begint allemaal met het opzetten van de sociale coöperatie, een ambitieus project waar organisatorische en communicatieve vaardigheden voor nodig zijn, evenals doorzettingsvermogen. Allereerst is er commitment nodig vanuit de gemeente. En dan hebben we het over de politiek (lees: wethouder), het management van de sociale dienst, beleidsadviseurs en de consulenten die deelnemers van een sociale coöperatie in hun caseload hebben. Alle partijen moeten de meerwaarde zien en bereid zijn om klanten door te verwijzen.

Als dan alle neuzen dezelfde kant op staan, begint de volgende fase: het werven en selecteren van deelnemers. Dit betreft deelnemers met een uitkering die al een tijdje niet hebben gewerkt, en nieuwe Nederlanders die nog niet zo lang in ons land zijn. Hiervoor is een nauwe samenwerking met de gemeente nodig. Het werven van deelnemers is een continu proces waarbij ook marketing en creativiteit nodig zijn.

En dan heb je een groep mensen met mooie kwaliteiten die willen starten met een bedrijf. Tijdens de selectie heb je helaas ook mensen moeten teleurstellen omdat niet iedereen klaar is voor deze stap. Het kan zijn dat er geen plan is om te gaan doen, dat er nog een opleiding moet worden gevolgd, dat er nog ruimte is voor extra opgaven in combinatie met andere fysieke of mentale kwetsbaarheden, of dat iemand niet goed past binnen een groep. Dan probeer je toch advies te geven over wat de volgende stap zou kunnen zijn.

En dan kun je echt van start met het trainen van de deelnemers in het schrijven van het plan. Hierbij zijn natuurlijk ook uitdagingen. Ieder individu heeft zijn eigen tempo, maar moet wel binnen 3 maanden klaar zijn met het plan om dit te presenteren voor de groep. Hier zijn individuele gesprekken voor nodig om te kijken waar de aarzelingen zitten, welke ontwikkelpunten er zijn en wat de persoon nodig heeft om vooruit te komen. Daarna begint het ondernemen pas en zijn netwerkskills, motiveren, inspireren en empoweren nodig.

Naarmate de coöperatie groeit, komen er meer taken bij. Het organiseren van activiteiten, het onderhouden van relaties met stakeholders en het beheren van het budget zijn slechts enkele van de vele taken die op het bord van de projectcoördinator liggen. En dat alles binnen een beperkt aantal uren dat hiervoor beschikbaar is.

En ondanks, of misschien wel dankzij, de uitdagingen en rollen zijn de projectcoördinatoren in het land gemotiveerd en vastberaden. Ze geloven in de kracht van de sociale coöperatie en de impact die het kan hebben op het leven van mensen. Elke kleine overwinning, elke ondernemer die zijn bedrijf ziet groeien en zicht heeft op een nieuw perspectief, geeft de energie om door te gaan.

Door: Jacqueline Boots